Опис досвіду











                                       Досвід роботи

вчителя початкових класів
СЗШ I-III ступенів
с.Немерче
 

Михайленко Тетяни Миколаївни






















вчитель початкових класів,
Михайленко Тетяна Миколаївна
Дата народження : 25 лютого 1968 р.
Закінчила: Вінницьке педагогічне училище
Вінницький Державний педагогічний інститут
Місце роботи: СЗШ I-IIIст. с.Немерче з 1987р.
Педагогічний стаж : 29  років

Педагогічне кредо:
 ,,Учитель  як  фахівець  живе  доти,  доки  вчиться”.(К. Д. Ушинський)
Тема над якою працюю: Реалізація напрямків національно-патріотичного виховання на уроках читання. Вдосконалення навичок виразного читання шляхом використання елементів інформаційно-комунікаційних технологій.




Актуальність проблеми. Традиційно освіта розглядається як засвоєння учнями певної суми знань, умінь, навичок, зумовлених Державними стандартами та програмами з того чи іншого предмету. Але ринок праці висуває сьогодні вимоги не стільки до рівня теоретичних знань потенційного працівника, скільки до його рівня відповідальності, професійної компетентності і комунікабельності, які він може продемонструвати. Тому, щоб бути успішною людиною в сучасному світі, недостатньо володіти певною сумою знань у тій чи іншій галузі. Важливо, щоб дитина, яка закінчує школу і йде у доросле життя, не була пасивним об’єктом впливу, а могла самостійно знайти потрібну інформацію, обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми, брати участь у дискусії, знаходити аргументи і контраргументи, виконувати різноманітні ролі.
Компетентний випускник початкової школи – учень, який має високий рівень мотивації, характеризується високою навчальною й соціальною активністю, готовністю до самостійної розумової діяльності.
   Сьогодні діти тягнуться до комп’ютерних  технологій, як свого часу старше покоління до книги, а середнє до телебачення, проте не слід забувати про високу культуру читання.
  Без високої культури читання, наголошував В. О. Сухомлинський,  немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту.
 Шляхи удосконалення техніки читання молодших школярів – ця проблема хвилює багатьох вчителів початкових класів.
  В  ході   роботи   я  зіткнулася   ще  з  одною   проблемою – формування  високої культури   читання. Адже   видів читання  є   дуже  багато   і  кожен  з  них   потребує  вмінь,  навиків,   вправляння. Я   намагаюся   творчо   підходити   до  вирішення   цієї   проблеми. Діти із задоволенням  виконують  такі  види  роботи:  ,, Читаночки – з’єдналочки”,  ,,Сходи -  читаночки”,  ,,Ланцюжки”,  ,,Криптограми”,  ,,Дослідники”,   ,,Читаночки -  переставлялочки”, ,,Чарівні  квадрати”,  ,,Котигорошко”  та  інші  види  роботи. На  уроці  читання  проводжу  екскурсію   до  ,,читального    залу,  де  діти  пошепки  читають  за  1-2  хвилини  свою  додаткову  літературу  і  декілька  учнів  переказують  прочитаний  уривок,  тобто відбувається  презентація  книжки.

 В.О. Сухомлинський наголошував : ,,Навчіть у початкових класах всіх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати й, думаючи, читати’’.
 Для досягнення поставленої мети крім традиційних методів і прийомів роботи застосовую такі технології та методики:
n  Інтерактивні технології: робота в парах, в малих  міні - групах;
n  Інтерактивні технології групового навчання : мікрофон, мозковий штурм, асоціативний кущ, незакінчені речення;
n  Технології ігрового навчання : сюжетні ігри, розігрування ролей;
n  Проектна технологія;
n  Технології критичного мислення (дискусія,  займи позицію);
n  Нестандартні форми уроку: урок – дослідження, урок – подорож, урок – казка, урок – гра, урок – конкурс, урок - екскурсія та інші.


Діти  перестають  думати, коли  перестають  читати. ( Д. Дідро)
Дітям  подобаються  такі  вправи,  вони  із  задоволенням  їх  виконують  і  продовжують  цю  роботу  вдома.
1.Читання  тексту  ,,Бджілка.
Вчитель  говорить: ,,Бджілки у вулику.Діти читають  тихенько. Коли  кажу:,,Бджілки  вилетіли!” - читають  голосно.
2.,, Дощик
Дощик  накрапає. ( Читають  тихенько).
Дощик  сильнішає. ( Голосніше).
Злива. ( Голосно).
Дощ  затих. ( Замовкають).
3. Гра ,, Ану,  наздожени або  ,,Вовк  і  заєць
Беруть  участь  двоє учнів. Перший  починає  читати,  а  другий  продовжує  після  того,  як  перший  прочитає  перше  речення  і  намагається  його  наздогнати.
4.,,Хвиля
Діти читають  текст  і за  сигналом  вчителя  змінюють  швидкість.( ,,Повільно  ,  ,,Швидше,   ,,Блискавка).
5.Гра ,,Незнайко’’
Один учень (або вчитель) читає текст, а інший плескає в долоні на помилку.
6.Гра ,, Сніжинка
Читає  той учень, на парту якого впала сніжинка.
7.Гра  ,,Хвостик
Вчитель  читає  речення,  а  учні  відшукують і вставляють  слово,  якого  не  вистачає.
8. Гра  ,,Плутанка
9.,,Розвідники”. Після того, як діти прочитали текст, учитель дає завдання скільки разів у тексті зустрічається якесь слово. Учні читають текст мовчки і дають відповідь.
10.,,Засічка – кидок При слові кидок всі починають читати для фіксування часу; коли пролунає засічка – школярі зупиняються, помічаючи останнє засвоєне слово. Відводять погляд. Відпочинок 10 – 20 сек.
11.,,Буксир”. Спочатку веде учитель, беручи на буксир весь клас. Потім сильніший учень – слабших товаришів. Тривалість 2 – 3 хв. – повторювати 3 – 4 рази за урок.
12. ,,Блискавка”. Вправи спрямовані на прискорення сприйняття тексту. Школярі читають різні тексти у звичайному для себе темпі. При слові блискавка вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. після вимикання метронома переказують опановане.
13. “Віконце”. Класовод використовує прямокутник 10Х20 см. з прорізом на рядок чи абзац. Діти читають однакові тексти на час. Далі переказують зміст або відповідають на контрольні запитання.
14. ,,Розсипані склади”. З поданих складів утворюються слова.
15. ,,Луна”. Один школяр сильніший веде, а другий, як луна, повторює читання першого.
16. ,,Диктор телебачення’’. Дитина читає текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
17. Гра ,,Друкарі’’. Друкують слово за таблицею.
18. Гра ,,Актори’’. Учитель дає завдання  прочитати: здивовано, докірливо, з гнівом, з жалем, з радістю…

Робота в парах:
§  Розвиток критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
§  Сприяє розвитку навичок спілкування.
§  Всі діти мають можливість говорити, висловлюватись.
§  Дає учням час подумати, обмінятись ідеями, а потім озвучити думки перед класом.
Робота в міні-групах:
§  Сприяє опрацюванню змісту матеріалу.
§  Для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму.


·Під  час  читання  казок  і оповідань  діти  дають  характеристику  героям,  висловлюють  свої  переживання,  вчаться  відрізняти  добро  від  зла,  тобто  вчу  дітей  мислити.
·Тому  я  прихильник  нестандартних  форм  проведення  уроків. Мої  уроки – казки,  уроки – дослідження,  уроки – екскурсії,  уроки  -  мислення  серед  природи , уроки – мандрівки  та інші  дають  можливість  урізноманітнити  процес навчання.
Гра  супроводжує  людину  протягом  всього  життя. А  для  дитини  1 класу  -  це  основний  вид  діяльності,  за  допомогою  якого  вона  пізнає  навколишній  світ. Використання   ігор  на  уроці  активізує  психічні  процеси  діяльності  учнів  це : сприймання,  мислення,  уяву,  увагу  та  пам’ять. Використання  дидактичних  ігор  та  ігрових  моментів  робить  урок  цікавим,  створює  у  дітей  бадьорий  настрій,  полегшує  засвоєння  навчального  матеріалу,  створює  ситуацію  успіху.

Вчу  дітей  висловлювати  свої  думки  на  основі  власних  спостережень  про  те,  що  вони  бачать  у  довкіллі,  знаходять  образи  якісь  в  природі  та  складають  про   них  казки  та  оповідання.
          Розвиваю  творче  мислення  дітей,  фантазію,  збагачую  звязне  мовлення. Виховую  естетичні  почуття  від  спостереження  за  явищами  в  природі, Розвиваю  вміння  робити  висновки,   аналізувати,  спираючись  на  власний  досвід. Використовую  ігрові  завдання. Наприклад: уявіть  себе  деревом,  кущем,  небом,  хмаринкою,  осіннім  листочком …
       Виховую  любов  до  природи,  гуманні  почуття.
        Також використовую інтерактивні технології інноваційні форми, методи, прийоми.
Мозковий штурм
Спонукає учнів проявляти творчість, дає можливість вільно висловлювати свої думки.
Мікрофон. На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в памяті стосовно цього слова.
n  Використовую  таку  інтерактивну  вправу  під  час  актуалізації  опорних  знань. Діти  чітко  висловлюють  свою  думку  за  1 – 2  хвилини,   передаючи  ,,уявний  мікрофон  ланцюжком   по  рядах. Кращі  думки  записую  на  дошці.
Це дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.
,,Асоціативний кущ’’
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в памяті стосовно цього слова.
,,Коло знань”. Незакінчені речення.
Дає можливість вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем.
  Рефлексія (підсумок).
- Що стимулювало вас виявити творчість? Що заважало? Я знаю …  . Я вмію… Очікування.
Що   кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку? …


Всі методи хороші, якщо вони приносять добрий результат і виправдовують мету. І кожен вчитель повинен вибрати свій, враховуючи при цьому і досвід інших вчителів.
Робота вчителя в будь-якому напрямі повинна бути систематичною і регулярною, тільки тоді вона може  дати якийсь результат.
Я протягом всіх чотирьох років початкової школи прагну привити інтерес до читання, всіма силами намагаюся їм показати, що ці знання одержують з книг, привчаю дітей користуватися довідковою літературою.
Читання повинне стати стежкою, що веде до вершин розумового, морального і естетичного виховання. Тому, інтерес до нього виховую не тільки для того, щоб діти стали грамотними людьми, а головним чином для того, щоб росли вони добрими, відкритими, уміли розуміти іншу людину, співчувати йому, допомагати.
1.Вчу дітей бути добрими, чуйними, справедливими, любити свій рідний край.
2.Намагаюся перетворити кожен урок на урок – мислення, урок – диспут, урок – спілкування. Допомагаю розкрити здібності своїх учнів, формую інтелектуально розвинену особистість.
Вивчення математики в початкових класах здійснюється через систему виразів, задач і практичних робіт. Оволодіти математикою – означає навчитися розв’язувати вирази та задачі причому не лише стандартні, а й такі що вимагають певної незалежності мислення, творчих пошуків, оригінальності. У поєднані з навчанням здійснюється виховання і розвиток школяра. Завдання з математики  сприяють формуванню в учнів
початкових уявлень про деякі важливі поняття, ідеї і методи математики, а також поглибленню і закріпленню програмного матеріалу, розвитку логічного мислення і просторових уявлень дітей.  Готуючись до уроків математики стараюся урізноманітнити завдання. Використовую різні способи перевірки домашньої роботи. Особливу увагу приділяю усному рахунку. Щоб зацікавити учнів, усні обчислення проводжу у вигляді ігор: «Ланцюжок», «Хто швидше?»,  «Чий будинок?», «Комп’ютер», «Естафета», «Ніч і день», «Рибалки», «Збери намистинки», «Сплети мереживо». Проведення усного рахунку чергую з написанням математичних диктантів. Готуючи картки для опитування, завдання вибираю диференційовано. Безумовно, тренінг мислення на уроках математики початкових класах сприяє розвитку творчих математичних здібностей молодших школярів. Тому стараюся підбирати вправи, які вимагають творчого пошуку, кмітливості.
1. Визначити закономірність у розміщені чисел.
2. Розставити математичні знаки так, щоб рівність була правильною.
3. Вставити потрібне число.
4. Складання задач за коротким записом, виразом.
5. Скласти таке питання до задачі, щоб вона розв’язувалась іншим виразом. Практичні завдання розглядаються на основі схем, таблиць, ілюстрацій, виготовлених власноруч.
При вивченні курсу «Основи здоров’я» вчу дітей дотримуватись правил здорового способу життя, свідомо ставитися до свого здоров’я, даю поради що до його зміцнення
і збереження. Формую поняття складових фізичного, соціального, психічного і духовного здоров’я. На уроках учні вчаться поводитися в екстремальних  ситуаціях,  дотримуватись
правил безпеки життєдіяльності. При цьому використовую творчі і практичні завдання, прислів’я і приказки, вислови про здоров’я, ігри, додаткову інформацію стосовно розвитку організму людини.
 Уроки трудового навчання та образотворчого мистецтва відіграють важливу роль
підготовці учнів до самостійної трудової діяльності і формуванні у дітей  трудових практичних  вмінь і навичок .
 На  цих  уроках стараюся реалізувати навчальну, пізнавальну і виховну мету, розвиваючи
в учнів почуття прекрасного, формуючи естетичні смаки, вчу цінити красу і багатство
рідної природи. Виконуючи практичні роботи, учні залучаються до різних видів трудової діяльності, здобувають різноманітні вміння та навички.  
 На уроках фізкультури здійснюю  такі завдання:
1.Бережу й зміцнюю здоров’я учнів.
2. Знайомлю  учнів з теоретико – методичними знаннями.
3. Сприяю  розвитку рухових якостей.
4. Удосконаюю  навички  виконання легкоатлетичних та гімнастичних    
вправ.
5. Сприяю проведенню корисного дозвілля та активного відпочинку завдяки спортивним та рухливим іграм.
Як класовод здійснюю такі завдання:
1.     Виховую  дітей добрими, чуйними, бережливими. Прививаю любов до праці. Вчу
берегти шкільне майно.
2. Сприяю творчому розвитку особистості учнів, формую навички здорового способу життя.
3. Виховую моральні якості дитини:
- вихованість, скромність, чесність, дружелюбність, відповідальність за доручену справу.
4. Виховую учнів гідними громадянами своєї держави, справжніми господарями рідної землі.

5. Прививаю любов до краси. Приділяю увагу етичному і естетичному вихованню.
Клас приймає активну участь у конкурсах малюнків, виробів з природного матеріалу, проведенню святкових ранків та предметних тижнів.  Постійно підтримую зв’язок з
батьками учнів. Спільно вирішуємо питання поведінки, навчання класного колективу,
матеріальної бази класної кімнати.
Як класний керівник приділяю багато уваги формуванню та розвитку колективу.  Учні класу активні в суспільному житті класу та школи, систематично приймають участь у виступах художньої самодіяльності,, конкурсах.
        

Виховна робота з класом має не менше значення, ніж навчальна діяльність. Діти  з великим задоволенням приймають участь у позакласних заходах. Але всім виступам передує велика підготовча робота, розвиток творчих здібностей учнів на уроках, під час виховних заходів. Учням класу діже подобаються класні години, пов’язані з творчими завданнями, різноманітні турніри, вікторини. Вони завжди із задоволенням беруть у них участь, весь час дуже активні.


Завданням учителя, зацікавленого в результатах своєї праці, є постійний творчий пошук, системна робота, апробація нових, нетрадиційних форм і прийомів навчання і, водночас, вдосконалення та відшліфування давно відомих, традиційних.
Серед творчих проектів класу “Найважливіша пора року», «Моя Батьківщина», «Моє село», «Подорож до країни геометричних фігур», «Хлібом славиться земля».
                                                Самоосвіта
,,Учитель як фахівець живе доти, доки вчиться”. (К.Д. Ушинський)
o   Беру активну участь у шкільних методобєднаннях.
o   Виписую фахові журнали.
o   Опрацьовую науково – методичну літературу.
o   Вивчаю досвід педагогів – новаторів.
o   Вивчаю передові освітні технології.

Скільки  б  не  працювала,  труднощів  в  моїй  роботі  не  зникають,  лише 
змінюється    їх  характер. Намагаюся   й  надалі перетворювати  клас  у  справжню робочу  майстерню.
   Продовжую  працювати  під  девізом : ,,На  старті  пошуку ”,  вивчаю із  задоволенням  інші  передові  досвіди  із  педагогічних  журналів,  вибираю  ,,родзинку”  для  душі  і  впроваджую  у  свою  роботу ,   проводячи  спостереження  та  дослідження  в  своєму  класі,  аналізуючи  досвід  попередніх років,  роблю  висновки,  які  допомагають  почуватися  впевнено  в  різних  життєвих ситуаціях.

Використана література :
1.     О.Я. Савченко. Методика читання у початкових класах. К. Освіта 2007
ст. 3 – 9.
2.     О.В. Стребна .Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. Х. Основа.2007 ст. 5 -13.
3.     Бібліотека .Шкільного світу. Інтерактивні уроки в початковій школі. К. Шкільний світ 2007. ст. 3 -13.
4.     Бібліотека .Шкільного світу. Проекти в початковій школі. К. Шкільний світ 2008. ст. 4 -10
5.     Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В.О. Сухомлинський. Вибрані твори: у 5 – ти т.- К. Рад. шк.. 1976. – т.2- с. 417 – 654/.










Комментариев нет:

Отправить комментарий