Розробка уроку

Плани-конспекти уроків
з природознавства
тема: Вода
3 клас











Урок 1
 Тема: ВОДА В ПРИРОДІ.
Мета: розширити знання учнів про воду, про прісну та морську воду; розвивати пізнавальну активність школярів; забезпечити розвиток логічного та просторового мислення; виховувати любов до природи
Хід уроку. 
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
— Поясніть, чому світ живої природи такий різноманітний.
— Назвіть ознаки живих організмів. Порівняйте папугу і слона. Назвіть
спільні суттєві ознаки.
— Назвіть відомі вам методи дослідження природи. Яким методом вам до-
водилося користуватися? Коли саме?
— Поясніть, чим відрізняється спостереження від експерименту.
— Які вимірювальні прилади є у вас удома? Що ними вимірюють?
— Поміркуйте і скажіть, без чого ми не уявляємо життя на землі? (Без
води, сонця, повітря, землі...)
— Відгадайте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці.
- Що таке: живе і ллється,
Часом і на камінь пнеться,
Як немає — все всихає,
Звір і птиця помирає. (Вода)
- Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло, крихка, тверда,
Звичайна, підкажіть,.. (вода).
—  Назвіть властивості води.
—  Які властивості води-розчинника ви щодня застосовуєте? Назвіть свої улюблені розчини.
—  Чим дихають водяні організми?
—  Чи погоджуєтеся ви із твердженням, що вода — найзагадковіша речовина на Землі? Поясніть свою думку.
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про розподіл води на Землі.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 8–11)
— Вода — найбільш поширена і найдивовижніша речовина на Землі.
— Завдяки властивостям води на Землі існують сприятливі умови для
життя.
— Пригадайте, де в природі зустрічається вода. Яке вона має значення?
— Розгляньте шкільний глобус. Який колір переважає на ньому?
— Знайдіть і покажіть океани на глобусі та карті атласу.
— Який океан є найбільшим?
— Який океан удвічі менший за Тихий?
— Який океан третій за величиною?
— Який океан найменший?
Робота у парах
—  Поміркуйте! Роздивіться краєвиди на картках та скажіть, що в них спільного. Які водойми вам відомі? Назвіть водойми рідного краю.
Запам'ятайте! Завдяки властивостям води на Землі існують сприятливі умови для життя.
2.    Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Гра «Знайди “зайве” слово»
— Яке поняття об’єднує назви географічних об’єктів?
Атлантичний, Тихий, Азовський, Індійський.
Чорне, Середземне, Азовське, Кримське.
2. Гра «Так чи ні?»
- Значну частину поверхні земної кулі займає вода.
- Зовсім без води на Землі можуть існувати деякі живі істоти.
- Океани — частина Світового океану.
- Світовий океан поділяють на три океани.
- Моря — частини Світового океану.
- Не всі моря й океани належать до Світового океану.
-З будь-якого моря водними шляхами можна дістатися до океану, і на-
впаки.
- На земній поверхні існує небагато різних водойм.
- Водойми Землі бувають природні (океани, моря, ріки, озера) та штучні
(ставки, водосховища).
- Океани займають понад половину поверхні Землі.
- Моря не є частинами океану.
3.     Гра «Виправ помилки»
Учням пропонують твердження з помилками. Помилки необхідно знайти та виправити.
•   Солоною є вода річок. (Прісною)
•   Світовий океан об'єднує 5 океанів. (Чотири)
•   Прісної води на планеті набагато більше, ніж солоної. (Навпаки)
•   Один глечик солоної води дорожчий від цілої прісної річки. (Навпаки)
•   Моря та океани містять прісну воду. (Солону)
VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
—  Яка вода є на нашій планеті?
—  Де знаходиться солона вода?
—  Де знаходиться прісна вода?
—  Якої води на планеті більше — прісної чи солоної?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С 8-11. 









Урок 2
Тема: ВЛАСТИВОСТІ ВОДИ
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та виконувати
деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих
" властивостей у природі; виховувати інтерес до вивчення природознавства.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙ НИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Намалюйте схему «Вода в природі». Прокоментуйте її.
— Що таке Світовий океан? Назвіть його частини та покажіть на карті.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
— Які стани води ви знаєте?
— Де міститься вода у газоподібному стані? У твердому стані? У рідкому
cтані?
— Доведіть, що хмари, сніг і дощ — це різні стани води.
— Що впливає на перехід води з одного стану в інший?
— Які досліди допомагають відповісти на це запитання? .
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 14)
Робота в парі
— Порівняйте властивості води в різних станах: твердому, рідкому і газоподібному.
Опишіть влaстивoeтi води, заповнюючи таблицю.
Властивості води
у рідкому стані у твердому стані у газоподібному стані
—Хвилинка-цікавинка “Розповідь про історію виникнення назв океанів”
2. Розгадування та обговорення загадок
— Про які стани води йдеться в загадках?
* Мене частенько просять, ждуть*
. А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
4 Вілим кйлимом в.е поле вкрилб. (Сніг)
• Ніжна зірка стжно-біла
На рукав згорй злетіла і
Поки ніс її сюди *
Стала краплек* води. [Сніжинки)
* Я — вода, і на вбді плаваю. (Лід)
11
• Вночі спить на землі, а вранці висихає. {Роса)
3. Гра Виправ помилки
Учням пропонують твердження з помилками. Помилки необхідно знайти
та виправити.
• Вода може перебувати у рідкому та ґазоподібному стані. (У рідкому, твердому
та газоподібному стані)
• 3 космосу наша планета має зелений колір, бо на ній є зелені рослини...
(Блакитний, бо більшу частину її займйє вода.)
• Світовий океан об’єднує воду всіх річок планети... (Чотирьох океанів)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що ви дізналися на уроці про воду?
— У яких трьох станах перебуває вода в природі? Наведіть приклади.
— Які властивості води ви запам’ятали?
— Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете
вдома такий дослід. Налийте води у пластикову пляшку і покладіть її в морозильник. Коли вона замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося.
Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть,
що сталося. Поміркуйте, чому це відбувається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 11-14.



















Урок 3
Тема: ЗНАЧЕННЯ ТРЬОХ СТАНІВ ВОДИ ДЛЯ ЖИТТЯ НА ЗЕМЛІ.
Мета: розширити уявлення учнів про значення води для життя на Землі; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до природничих знань.
Хід уроку. 
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
—  Які правила «товаришування» з картою ви знаєте?
—  Покажіть на карті північ, південь, схід і захід.
—  Назвіть і покажіть океани.
—  Покажіть на карті моря нашої країни.
—  Що вивчає наука географія?
—  Розкажіть історію «Про що розповіла географічна карта?».
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про значення води для життя на Землі і використання води людиною.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Які стани води вам відомі? У яких станах вода частіше перебуває у природі?
— Пригадайте, що таке конденсація.
— Розгляньте малюнок 15 на с. 22 і поясніть, яке явище на ньому зображено.
Що означають стрілки?
— Завдяки чому відбувається кругообіг води в природі?
— Яку роботу виконує кругообіг води?
— Розгляньте малюнки 16 і 17 на с. 23. Поясніть, як утворюються ущелини
і печери.
— Розгляньте малюнок 18 на с. 24. Поясніть, як утворюється яр.
— Як запобігти утворенню ярів?
—  Пригадайте! Які водойми є у вашому краї? Звідки надходить вода у ваше помешкання?
Фізкульт хвилинка
Хвилинка-цікавинка
—  За день людина випиває майже два літри води. Близько 300 літрів витрачає на різні потреби: прання, миття посуду, купання, приготування їжі та інше. Без води неможливе життя. Тіло дорослої людини майже на три чверті складається з води.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота в парі
—  Розгляньте малюнки .
—  Складіть розповіді про використання води.
Вода необхідна людині також для підтримання чистоти в оселях, громадських будівлях, на вулицях. Вода переносить тепло по трубах і обігріває повітря в будинках, де живуть і працюють люди. Багато культурних рослин потребують додаткового поливу.
Жодне виробництво не обходиться без води. По воді перевозять пасажирів і вантажі. У водоймах розводять рибу і водоплавних птахів. Заводи і фабрики використовують воду для виготовлення різних речей і речовин (гуми, цукру тощо).
Робота в парі
—  Поділіться спогадами про те, де вн провели літні канікули. Які водойми знаходилися поблизу? Чи були вони забрудненими?
Тест «Так чи ні?»
• Більшу частину поверхні Землі займає прісна вода.
• Вода знаходиться в океанах, морях, річках, озерах, ставках, але під землею
її немає.
• Вода перебуває завжди в рідкому стані.
• Забрудненою водою можна користуватися без шкоди для здоров’я.
• Очисні споруди захищають водойми від забруднення.
• Яр та ущелини утворюються внаслідок землетрусів.
Робота над приказкою
Вода камінь гострить.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Про що ви дізналися на цьому уроці?
— Яку роботу виконує вода в природі? Наведіть приклади.
— Яке значення має вода для життя на Землі?









Урок 4
Тема: ВОДА — РОЗЧИННИК. РОЗЧИННІ ТА НЕРОЗЧИННІ РЕЧОВИНИ
Мета формувати в учнів елементарні поняття про те, що вода — розчинник, розчин; навчати виготовляти розчини; виробляти вміння досліджувати розчинність речовин, що використовуються у побуті (солі, цукру, сади, муки, крохмалю; піску, глини, повітря та ін.), наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин; навчати економно використовувати воду.
ХІД уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.
— Користуючись малюнком 6, розкажіть, як утворюється хмара.
— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?
— У які пори року в природі відбуваються такі перетворення води:
• з рідкого стану в твердий?
• з рідкого стану — в газоподібний?
• з газоподібного стану —- в рідкий?
• з твердого стану — в рідкий?
— Які властивості води ми досліджували? ^
— Пригадайте, як зникли кристалики цукру, коли їх поклали у склянку
зводою.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнайтеся про унікальну властивість води — розчиняти
речовини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 14-17)
3 чого складаються тіла живої і неживої природи?
— Що таке речовина? Наведіть приклади речовин.
Що називають розчином? Наведіть приклади,
— На які дві групи можна розподілити всі речовини?
— Які досліди демонструють, які речовини розчиняються у воді,
а які—-ні?
— Де людина використовує властивість води розчиняти деякі речовини?
— Наведіть власний приклад використання властивості води розчиняти речовини.
— Поясніть прислів’я: «Не всяка водиця для пиття годиться» .
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с 17)
Робота в парі
— Прочитайте і розв’яжіть задачу.
Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав
мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв’яжись. Уся сіль на пісок
висипалася. «Бути біді,— подумав купець,— що ж робити?» Думав він, думав і придумав — зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому.
— Про які властивості солі, піску і води купцеві було відомо?
— Про що ви дізналися в рубриці « Для допитливих » ?
2. Практичне завдання. Дослідження розчинності речовин,
що використовуються у побуті
Робота в парах
1-ша пара досліджує розчинність солі, крохмалю, піску;
2-га пара  досліджує розчинність цукру, борошна, глини;
3-тя пара  досліджує розчинність соди, крейди, повітря.
— Покладіть у склянку з водою речовину, розмішайте. Речовина зникла чи
осіла на дно склянки? Якою стала вода?
Зробіть висновок: які речовини розчинні у воді, а які — ні?
— У воді не розчиняються пісок, глина, крохмаль, олія, нафта, гас, бензин
та інші речовини. Речовини, які не розчиняються у воді, називають нерозчинними у воді речовинами.
3. Поміркуйте!
— Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах?
— Чому плями від олії, масла не можна змити водою?
— Які розчинні і нерозчинні речовини використовують у вас удома?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
— Що називають розчином?
— Назвіть природні розчини.
— Наведіть приклади нерозчинних у воді речовин.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 14-17.























Урок 5
Тема:ПРІСНА ТА МОРСЬКА ВОДА. РОЗПОДІЛ ЗАПАСІВ ВОДИ НА ЗЕМЛІ.
Мета: розширити знання учнів про воду, про прісну та морську воду; розповісти про способи опріснення води та використання прісної і морської води людиною; розвивати мислення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Що називають розчином?
— Наведіть приклади розчинних у воді речовин.
— Доведіть, що крейда не розчиняється у воді*
— Розкажіть, як властивість води розчиняти деякі речовини люди використовують
у житті.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці вй дізнаєтеся більше про прісну та морську воду.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 18-20)
— Чому воду називають розчинником?
— Назвіть розчини, які можна зустріти в природі.
— Пригадайте смак морської води.
— Чому морська вода солона?
— Поміркуйте, якої води на Землі більше — прісної чи солоної.
— Розгляньте малюнок 11 на с. 18. Чи підтвердилася ваша думка?
— Яка найбільша річка України?
— У яких річках України містяться значні запаси прісної води? Відшукайте
їх на карті України.
— Розгляньте малюнок 13 на с. 19. Що ви знаєте про озера Ялпуг і Си-
невир? Де вони знаходяться?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником {с. 20-21)
Робота в парі
— Поясніть, як ви розумієте прислів’я: «Один глечик прісної води дорожчий
від усієї солоної річки».
Хвилинка-цікавинка
— Морська вода може бути опріснена та використовуватися як питна.
Один із методів опріснення — нагрівання очищеної води до температури
кипіння. Коли вода кипить, вона випаровується, а солі, в свою чергу, залишаються
в ємності.
Існують й інші методи опріснення, зокрема — заморожування, засноване
на принципі того, що сіль не потрапляє на лід при заморожуванні.
2. Як очистити воду для пиття?
— Уявіть, що ця вода з річки. Чи можна її пити прямо з річки?
— Що ж робити? Як зробити так, щоб воду можна було пити?
— Воду потрібно очистити. Для цього існують спеціальні фільтри.
3. Гра”Виправ помилки”
Учням пропонують твердження з помилками. Помилки необхідно знайти
та виправити.
• Солоною є вода річок. (Прісною)
• Світовий океан об’єднує 5 океанів. (Чотири)
• Прісної води на планеті набагато більше, ніж солоної. (Навпаки)
• Один глечик солоної води дорожчий від цілої прісної річки. (Навпаки)
• Моря та океани містять прісну воду. (Солону)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
Гра «Вода — не вода»
— Я називатиму слова. Якщо назване слово означає те, що містить воду (хмара), ви маєте встати. Якщо предмет або явище має непряме відношення до води (корабель), — підняти руку. Якщо названий предмет або явище, що не має жодного зв'язку з водою (вітер), плесніть у долоні.
Калюжа, катер, дощ, пісок, водоспад, камінь, водолаз, сніг, дерево, пляж, тюлень, машина, хмара.
— Яка вода є на нашій планеті?
— Де знаходиться солона вода?
— Де знаходиться прісна вода?
— Якої води на планеті більше — прісної чи солоної?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С .18-21















Урок 6
Тема: ЯК ЛЮДИНА ВИКОРИСТОВУЄ ВЛАСТИВОСТІ ВОДИ? ОХОРОНА ВОДИ.
Мета: розширити уявлення учнів про використання води людиною; довести необхідність охорони води; розвивати мовлення школярів; навчати економного використання води.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
H. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
—  Чому в народі про воду кажуть «цариця-водиця»?
—  Чи можна отримати високі врожаї там, де мало вологи?
—  Чому воду називають «великим санітаром»?
—  Як ви розумієте вислів «Водойми — це шляхи сполучення»?
—  Чи достатньо прісної води там, де ви живете?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про використання води людиною
необхідність охорони води.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
I . Робота за підручником (с. 25-27)
— Пригадайте і назвіть! Які водойми є у вашому краї? Звідки надходить
вода у ваше помешкання?
— Уся господарська діяльність людини пов’язана з водою. Тому міста
і села виникали лише там, де були запаси питної води. Річки й інші водойми
слугували «шляхами» сполучення із сусідами. Судноплавство та рибальство —
найдавніші заняття людства.
— Розгляньте малюнок 19 на с. 26. Як людина використовує воду?
— Дослідіть разом із дорослими, скільки води витрачає ваша родина на
добу. На що ви використовуєте воду?
— Як у вашій родині економлять воду?
— Чому треба берегти воду? Наведіть докази безгосподарського ставлення
до води.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Охорона води
— Усі річки, річечки, озера треба берегти! Адже основні запаси прісної
йодй знаходяться в річках, озерах, у надрах землі. Запаси ці катастрофічно виснажуються
(1/3 людства земної кулі користується привозною водою з інших
регіонів світу). На кожні 100 літрів води Землі припадає лише 2 літри прісної
води, Значна її кількість знаходиться у льодовиках.
На Землі стає все менше чистої води. Люди забруднюють воду!
Учені підрахували, що щороку у всьому світі до водойм потрапляє стільки
шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10 тисяч товарних потягів!
У водойми потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів, а також
забруднення на фермах і в побуті. Через аварії танкерів, теплоходів у воду
морів і океанів витікають тисячі тон нафти. Іноді на берегах річок, озер,
ставків люди миють автомобілі та забруднюють воду бензином, У брудній воді безліч шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби в людей. У такій воді гинуть рослини і тварини.
— Як же зберегти воду чистою?
Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут
вода проходить крізь фільтри. Вона звільняється від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.
— Як не витрачати воду марно?
2. Робота у парі
—. Поділіться спогадами про те, де ви провели літні канікули. Які водойми
знаходилися поблизу? Чи були вони забрудненими?
— Із часом значення води і водойм не зменшується, а, навпаки, зростає.
Бо сучасна людина використовує для своїх потреб значно більше води. А незабруднених водойм стає на Землі дедалі менше.
3. Робота у групі
—  Запропонуйте, як можна зменшити марні витрати води в побуті.
4. Продовження роботи за підручником (с. 27-28)
Робота в парі
— Ви ознайомилися із тим, як економно використовувати воду. Спробуйте
доповнити ці правила власними.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
—  Назвіть з переліченого те, що завдає шкоди воді: побутове сміття, нафта, водяні тварини, відходи заводів, водорості, несправний кран у будинку.
—  Як використовують воду у вашій сім'ї?
—  Що означає «економне використання води»?
—  Розкажіть, як оберігають природні водойми мешканці нашого населеного пункту.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 25-28.

Комментариев нет:

Отправить комментарий